HARAPAN DAN
WAWASAN ANDA SEBAGAI SEORANG GURU CEMERLANG
Dalam suasana yang
gawat dan tidak pasti, Malaysia semestinya bergerak ke depan mengatasi pelbagai
masalah, dan dalam masa yang sama Malaysia juga terpaksa sama-sama bersaing
dalam dunia yang serba kompetetif. Salah satu “pra-syarat” menuju paradigma
baru ini ialah pengisian wawasan pendidikan negara menuju abad 21. Ini merupakan
sebagai suatu cabaran dan harapan ke arah pendidikan bertaraf dunia.Dr.Wan
Shamsuddin Bin Wan Mamat (Disember 1998) Penyeliaan dan Kepimpinan Pendidikan.Universiti
Putra Malaysia Terengganu.
Guru kimia
yang unggul adalah menjadi harapan dan wawasan saya sebagai seorang Guru
Cemerlang. Menjadi seorang guru kimia sekolah yang berketerampilan dari segi
jasmani , emosi , rohani dan intelek serta beretika dan bertauliah adalah
menjadi matlamat saya sebagai guru kimia di sekolah . Saya juga menaruh harapan
dan wawasan sebagai Guru Cemerlang akan berusaha bersungguh-sungguh untuk
membawa arus perubahan kepada pelajar-pelajar sekolah dan juga masyarakat
sekolah amnya.
Tanggungjawab dan
peranan ini akan saya pikul dengan rasa tanggungjawab dan amanah yang diberi
dengan hati yang ikhlas dan niat yang murni untuk agama , bangsa dan negara
.Apabila saya bergelar Guru Cemerlang ianya akan menjadi satu suntikan semangat
dan motivasi kepada diri saya untuk saya melipatgandakan usaha bagi membentuk
modal insan dikalangan pelajar dan remaja yang cemerlang dan terbilang.Guru
Cemerlang juga akan menjadi satu wadah perjuangan saya bagi memartabatkan
khidmat guru bimbingan dan kaunseling di sekolah-sekolah.
Remaja dan
pelajar-pelajar sekolah memerlukan perhatian yang khusus. Saya juga
mengharapkan agar semua sekolah dapat mewujudkan suasana yang dapat kondusif
bagi proses pengajaran dan pembelajaran . Keadaan dan situasi ini tidak
tertumpu di dalam bilik darjah mahupun
makmal kimia .
Sehubungan dengan itu
Guru Cemerlang merupakan satu suntikan serta memberikan satu lonjakan saujana
kearah merealisasikan wawasan dan harapan mewujudkan pembelajaran dan
pengajaran yang lebih berkesan. Harapan dan wawasan saya juga ingin melihat
pada masa hadapan matapelajaran kimia meningkat GPS dan peratusannya dari masa
ke semasa .Matapelajaran kimia merupakan satu bidang yang dapat memainkan
peranan yang amat penting bagi menentukan hala tuju kerjaya pelajar ke arah
sains dan berteknologi.
Peranan dan tanggungjawab
sebagai guru kimia perlu dipandang
serius agar modal insan serta intan permata Negara dapat terus digilap kerana
ianya merupakan elemen yang penting dalam usaha memastikan Negara Malaysia
dapat terus bersaing dan mempunyai daya tahan terutamanya dalam bidang sains
dan teknologi diwaktu dunia yang semakin mencabar. Harapan sebagai guru
cemerlang juga ialah saya dapat mendidik
anak bangsa yang mempunyai ciri-ciri yang kaya maklumat (termasuk sains dan
teknologi), kekuatan minda (kreatif dan
proaktif) ,mempunyai nilai-nilai luhur dan murni (termasuk penyayang) ,semangat
jati diri, jaya diri dan keusahawanan, serta berketrampilan
sepertimana yang telah digariskan
oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri kita terhadap ciri-ciri generasi yang
hendak dilahirkan untuk mewarisi alaf baru.
Mewujudkan konsep
budaya cemerlang di segi akademik, pengurusan pentadbiran dan perhubungan
sosial adalah amat penting dalam menuju ke arah pendidikan bertaraf dunia.
Kecemerlangan akademik memerlukan kepada peningkatan secara berterusan bagi
meningkatkan prestasi pelajar dan keperhatinan dan kerjasama ibubapa adalah
penting dalam kegawatan dan ketidak pastian. Kecemerlangan dalam bidang
pengurusan juga menentukan budaya cemerlangan.
Saya juga menaruh
harapan agar ramai saintis muda dapat dilahirkan sejajar era globalisasi. Guru
yang cemerlang merupakan seorang guru yang sentiasa mempunyai wawasan dan
matlamat diri yang mulia iaitu ingin melihat kejayaan cemerlang
dikalangan pelajar-pelajarnya iaitu cemerlang akademik , cemerlang
kokurikulumnya, cemerlang akhlaknya dan cemerlang agamanya.
No comments:
Post a Comment